Ogólnopolska akcja w szkole – „PRZERWA NA CZYTANIE – BICIE REKORDU W CZYTANIU NA PRZERWIE”

Ogólnopolska akcja w szkole – „PRZERWA NA CZYTANIE – BICIE REKORDU W CZYTANIU NA PRZERWIE”

W środę, 26 października 2022 roku  nasza szkoła wzięła udział w III Międzynarodowej edycji VII Ogólnopolskiej akcji „Przerwa na czytanie – bicie rekordu w czytaniu na przerwie”.

Pomysłodawcą akcji jest  Biblioteka Pedagogiczna Wojewódzkiego Ośrodka Metodycznego w Gorzowie Wielkopolskim,  a wydarzenie to odbyło się w ramach Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych oraz kampanii społecznej Cała Polska czyta dzieciom. Akcja została objęta patronatem honorowym Ośrodka Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą.

Celem akcji czytelniczej była:
• promocja czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży;
• pokazanie uczniom, że czytanie jest ciekawe;
• zachęcenie uczniów do sięgania po książkę w każdej sytuacji i  w każdym miejscu;
•uświadomienie uczniom, że czytanie jest atrakcyjną formą spędzania czasu wolnego w szkole i w domu;
• integracja środowiska szkolnego.

Koordynatorką przedsięwzięcia w szkole była nauczycielka bibliotekarki, a w przygotowanie akcji włączył się również Samorząd Uczniowski.

Nasza szkoła po raz pierwszy włączyła się w międzynarodową akcję bicia rekordu w czytaniu na przerwie. Udział w wydarzeniu brała cała społeczność szkoły – uczniowie i niektórzy nauczyciele – ogółem 332 osoby, które w jednym momencie oddały się cichej lekturze. Na przerwy miedzylekcyjne każdy zabrał ze sobą książkę, którą wcześniej wypożyczył w bibliotece szkolnej lub przyniósł z domu. Uczniowie czytali na korytarzach szkolnych poszczególnych pięter ( każda klasa na piętrze, na jakim przypadała jej lekcja) przez 15 min., po 1, 2 i 3 godzinie lekcyjnej, w dowolnie wybranym przez uczniów miejscu. Każdy siadał wygodnie gdzie mógł, na korytarzu szkolnym, na schodach, w głównym holu szkoły, na sali gimnastycznej lub na świetlicy i przez całą przerwę czytał wybraną przez siebie książkę. Uczniowie starszych klas czytali różne książki oraz aktualnie czytane bescelery książkowe. Najmłodszym uczniom zorganizowano tzw. Strefy czytania, gdzie słuchali książek czytanych przez wychowawców klas oraz świetlicy, były to: „Pan Pierdziołka” oraz „Lampa Alladyna”.  Ich wspólne czytanie trwało nie tylko w czasie przerwy, ale objęło następną godzinę lekcyjną – tak się rozczytali!

Uczestnicy z zainteresowaniem czytali książki przyniesione z domu lub wypożyczone z biblioteki. Akcja bardzo podobała się uczniom, o czym świadczyły  zapytania o kolejny taki dzień. Wszystkim przyświecała maksyma, że czytać można zawsze i wszędzie,  inspirująca do tego, by sięgać po książki nie tylko siedząc w domowym zaciszu. Czytanie powinno się bowiem kojarzyć  z przyjemną i atrakcyjną formą spędzania czasu i być alternatywą dla wszechobecnego komputera i smartfona.

Skip to content